WIE,WAT en HOE

Hier zie je de inbouw van een Màrklindecoder in een 3300.

Het is niet moeilijk als je maar de goede onderdelen bij de hand hebt.

 

Als je vragen hierover hebt kun je mij altijd mailen

via het contactformulier op de home page.

Ik ben nog bezig aan een beschrijving voor het verdere verloop van zo`n ombouw.

 

Dank voor je geduld.

 

 

 

DIVERSE SCHAKELFUNCTIES


Op de foto`s zie je respectievelijk de schakelrails en het te schakelen object.

Een andere foto laat je zien het totale plaatje van de schakeling.

 

Het te schakelen object is in dit geval een ontkoppelrail.Natuurlijk ga je niet een schakelrail gebruiken voor een ontkoppelrail.

Het is alleen maar even een voorbeeld van wat je er allemaal mee kunt doen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Dit is schakelrails 5104

 

 

De bedrading loopt als volgt:

 

Bruin en rood gewoon in de trafo . De blauwe draad van de ontkoppelrail in de rechterplug van de contactrail.Dit doe je ook bij rail 5146, met de wip wap zal ik maar zeggen.

Voor alle andere elektrisch bedienbare onderdelen zoals wissels en seinen en stopsecties gelden weer andere bedradingsvolgordes.

 

Als je dit principe door hebt,dan is het voor de andere elementen geen moeilijkheid meer.

 

Kijk maar wat je voor jouw baan geschikt vind.

 

Je kan ook met deze schakeling een relais bedienen. Ook daar gelden weer andere bedradingsregels voor.

Er was iemand die daarom vroeg en toen heb ik (foto) deze 2 printjes bedacht,want een relais werkt op gelijkspanning en de M-baan heeft wisselspanning,zodoende

 

 

Niet naar de bedrading kijken,want dat klopt niet.

Je hebt ook nog rails met een reedcontact . Je zal dan een magneetje onder je lok moeten

lijmen om contact met het reedcontact te krijgen.

Wel eerst goed de plaats bepalen van de magneet onder de lok.

Op de foto staat hij duidelijk verkeert.

Zoals je dus wel gemerkt hebt zijn er tal van mogelijkheden om iets van automatisme op de modelspoorbaan te bewerkstelligen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb