PROJECT QUARIJN DOORN.

Modelspoorbaan Doorn.

 

Enige tijd geleden werd ik benaderd door onze secretaris met de vraag of het niet voor mij iets was om te helpen met het opzetten van een modelspoorbaantje voor het Verpleeghuis Beatrix in Doorn.

Nu is het zo dat ik al een hele tijd met zo`n plan bezig was,maar het gevoel had dat het niet van de grond kwam.Dus bij deze heb ik :ja gezegd en heb daarna gelijk een afspraak gemaakt om eens te kijken wat hun plannen en ideeën waren ontrent zoiets.

Op de afspraak werd ik begroet door Neuropsychologe Mevr.Snel.Met een bakje koffie gingen we richting de plek waar het allemaal om ging.

De plek is een gang, welles waar nog enigszins leeg,maar daar komt spoedig verandering in.

Ze wilden een spoorbaantje hebben voor zowel de Demente heren als voor de eventuele kleinkinderen die op bezoek komen. Vrij logisch dacht ik zo. Na enige details besproken te hebben ging ik weer huiswaarts.

Met die details kon ik verder het plan uitwerken en ben begonnen een begroting te maken.

Al met al is het nog een hele toer om dit te realiseren.Je zet niet zomaar eventjes een modelspoorbaan op.

Eenmaal de begroting en het plan ingediend te hebben kreeg ik afgelopen week de bevestiging dat ik het kon gaan maken. Ik heb ook een deadline en die is januari 2016.

 

Op de volgende pagina`s staan een aantal foto`s van de opzet voor het Verpleeghuis.

De afmeting is 2 mtr. Bij 0,95 mtr. Met die afmeting kan ik iets redelijks neerzetten.

Het worden wel twee delen,omdat je door diverse afdelingen heen moet en je daar geen bak van 2 mtr kwijt kan.

Ik ben nog wel even aan het zoeken of ik het bij mij thuis doe of op de club.

 

Al met al een uitdaging van formaat.

 

 

De mechanische overweg met de tunnelingang waar ik het al eerder over gehad heb en het nog te bouwen seinhuisje.

Ook staat er nog een gedeelte op van de zelf ontworpen brugdeel.

Dit brugdeel is op dit moment nog demontabel,maar zodra het klaar is en op zijn plek staat dan komt het vast te staan en kan ik het resterende deel van de baan monteren.

Modelspoorbaan Doorn.

 

De vorderingen van de modelspoorbaan voor Huize Doorn,zal ik maar zeggen,gaat gestaag verder.

Zonder Evert gaat het nu wat beter.Ik mis hem in deze wel,want hij gaf mij tips en tricks.

Maar goed ik moet verder zonder hem en dat gaat mij op dit moment wel goed af.Het plan was om

de baan in een soort van 8 uit te voeren.

Het lijkt wel op een 8,maar is het in feite niet.

Het is een gewone loop enkelsporig,maar dan in elkaar gedraaid.Als zij in de toekomst willen uitbreiden dan kan dat door middel van een tussenbak.(Hoop het niet).

Elektrisch stelt het niet zoveel voor.Gewoon twee(2) draadjes naar de trafo en dat is het dan.Ik heb het hele plan al diverse malen uitgelegd en uitgetest en het doet het zoals je van màrklin gewend bent.

 

De andere helft behelst het bergmassief.Bergen van Tempex waardoor de bocht heen loopt.Hier dus geen tunnels maar op de bak zelf wel een tunnel.(Basis).

Ik had al wat voorbereid voor de tunnel,toen evert zei,”kom laat ik dat eens meenemen en dan kijk ik of ik nog wat huisjes heb voor je,want die gebruik ik toch niet”Helaas mocht dat dus niet meer plaats vinden.

Op eurospoor heb ik dan maar wat huisjes gekocht.

  

Op een aantal Foto's staan  twee bruggen die over de scheiding heen lopen. Met het vervoer van de twee bakken moest ik hiermee rekening houden dat het te vervoeren en te handelen was.

 

Een klein brokje rots heb ik al gedeeltelijk voorzien van gips.Heb het gewoon eens geprobeerd en zie daar het ging redelijk goed.Zal nog wel even duren voordat ik de juiste mengverhouding onder de knie heb,maar daar kom ik wel achter.Het geeft achteraf wel een rommeltje,gelet op het feit dat mijn modelbaan daar onder ligt en ik niet teveel moet morsen en ook zorgen dat het Tempex niet tussen MIJN rails komt . Oke een stofzuiger doet wonderen,maar toch.

 

Het vastlijmen van de blokken had ook een probleem.Eerst gebruikte ik BISON – TIX maar daar brand je gaten mee in het Tempex.Ik gebruik nu houtlijn en dat bevalt wel.Al moet ik zeggen dat ik toch eens ga kijken voor wat anders.

Dit is een leuke maar ook een bereklus wat je niet zo een twee drie even opzet.

Uitdagingen zijn er om te ondergaan.Eenmaal A gezegd,dan moet je ook B zeggen.

 

 

Nadat het klaar was,dat was op 19-12-2015,meldde ik dit aan mijn contactpersoon daar en maakten een afspraak voor de 22ste om het op te halen.

Op die dag kwam ze om +/- 12.00 uur en begonnen we met het inladen van 1 bak,want 2 bakken pasten niet,dus 2 x rijden.

De tweede keer rijden reed ik achter haar aan met de andere spullen.

Het opbouwen was zo gebeurd,want ik had het al thuis voorbereid.

Alleen de werking van het materiaal liet mij op dat moment in de steek.

Het ontspoorde in de berg diverse malen,dus baalde ik een beetje.De oorzaak was dat de rails niet goed aansloot aan elkaar,waardoor je dus dat probleem krijgt.

Na veel gekreun en gewurm kon ik het weer goed krijgen,want je komt er toch niet zo goed bij,helaas..De testritten die daar op volgden waren goed en kon er weer gereden worden.Nadat dit allemaal achter de rug was,heb ik de baan aan hun overgedragen.

Ik wens hun er heel veel plezier mee.